Hľadajme spoločne liečivú silu v rozprávke Janko Hraško s Terezkou Sinčákovou ❤️
Rozprávka Janko Hraško rezonuje s obdobím, kedy dieťa pomaly začína cítiť vábenie vonkajšieho sveta a pocíti pokušenie vykročiť z úzkeho kruhu tvoreného len ním samotným a rodičmi. Hodí sa preto aj ako podporná rozprávka v čase pobytu v denných kluboch, jasličkách či adaptácie v škôlke. Závisí aj od typu osobnosti a chuti dieťatka.
Janko Hraško pomáha deťom vyrovnať sa s pocitom malosti, že sú prehliadané, s výsmechom ak sú mu vystavené a rovnako aj s realitou, kedy sa deti vnímajú ako podceňované alebo „okolím zatlačené do kúta“.
Pokračovanie jeho príbehov otvára pre deti bezpečný priestor, v ktorom môžu skúmať ako sa majú vyrovnať s vlastnou agresivitou a hnevom, naučiť sa ovládať a zistiť čo so sebou prináša zrelosť. Zárodky týchto procesov sú ale prítomné už od samého začiatku rozprávky.
Rozprávka Janka Hraška aj v našej (AbrFbr) verzii ponúka deťom účinný mechanizmus ako sa vyrovnať s neochotou vonkajšieho sveta plne sa prispôsobiť detským nárokom a potrebám.
Inak povedané, dieťa sa cíti porazené a zúfalé v okamihoch, keď verí, že nemôže spraviť nič čím by zlepšilo okamžitú neznesiteľnú situáciu. My dospelí, sme svedkami tohto stavu, ktorý sa navonok často prejaví ako záchvat hnevu alebo agresie.
Pre nás dospelých, to tiež znamená, že keď je dieťa v záchvate hnevu, úzkosti alebo paniky, nemá význam hnevať sa naň. Práve naopak potrebujeme v takom stave dieťa podporiť a podržať, pomôcť mu nájsť „pevnú pôdu pod nohami“, aby mohlo postupne nadobudnúť zručnosť a schopnosť poradiť si s ňou samo.
Pamätajme si, že keď si dieťa z akéhokoľvek dôvodu nie je schopné predstaviť budúcnosť optimisticky, prestane sa vyvíjať. Stagnuje alebo upadne do regresu (vracia sa k predchádzajúcim spôsobom riešenia situácie, v ktorých cíti ako také bezpečie).
Nuž a práve rozprávka Janka Hraška prináša viacero takých optimistických vyhliadok, ktoré dokážu dieťa nielen dobre naladiť ale aj povzbudiť do života. Napríklad, keď je Janko Hraško tak malý ako hrášok a predsa rodičia ho dokážu uvidieť. Alebo keď narazí na prekážku (rozliata polievka) a on si s ňou šikovne poradí. Alebo keď sa ukáže, že dokáže (je schopné a kompetentné) napraviť svoje správanie, ktoré niekoho iného nahnevalo (zapríčinil, že otec jedol halušky s pieskom). Alebo je schopný poradiť si a vynájsť sa, tak že získa obdiv resp. náklonnosť (utečie kupcovi z vrecka). Vie že nie je iba hračkou (kupec chce Janka Hraška ako zábavku, suvenír pre svoju ženu) a teda získava obraz vlastnej hodnoty (nenechá sa vtiahnuť do vzťahu, kde je iba bábkou a získa za to kupcove peniaze).
Rozprávkové víťazstvá nie sú víťazstvami nad inými ľuďmi ale víťazstvami nás samých nad sebou. Preto môžu povzbudiť aj malé dieťa, že si v živote poradí a zvládne aj náročné okamihy.
Kreativita u detí a detské videnie sveta.
Naša rozprávka cieli na deti v predškolskom veku, kedy je ich tvorivosť na vrchole (teda aj kedy sú schopné vymýšľať si najoriginálnejšie a najmenej pravdepodobné riešenia). Tu je dobré navnímať tento detský vek so špecifikami, ktoré so sebou prináša. Ak sa na teste kreativity pýtajú detí, čo by dokázali vytvoriť so spinkou a oni odpovedia, že vesmírnu loď nejde u nich o klamanie ale o nefalšovanú predstavivosť. Ich kreativita sa prejavuje aj rozmontovanými budíkmi, pokreslenými stenami, vytopenými kúpeľňami a stovkami ďalších nečakaných výtvorov
Vo všeobecnosti platí pravidlo, že pri deťoch do 7 rokov (ale pokojne aj neskôr) nehľadajme za ich správaním zlý úmysel. (A teda vyvarujme sa aj unáhleným trestom). Kľúčom je pochopiť prečo si dieťa myslí to čo si myslí, prečo hovorí to, čo hovorí a prečo robí to, čo robí. Vždy existuje dôvod, aj keď sa nám dospelým môže javiť nepochopiteľný.
Hodnotový systém detí sa vyvíja, často nerozumejú dôsledkom svojho správania, a teda vlastne nepotrebujú dostávať tresty ale skôr získať vysvetlenia.
Zároveň vzhľadom na ich podstatu, ktorou je život v prítomnom okamihu (majú preukázateľne odlišné vnímanie času) veľmi často dochádza medzi dospelými a takto malými deťmi skôr k nedorozumeniam ako ku klamstvám v pravom slova zmysle.
Janko Hraško je z pohľadu detí uveriteľná postava, lebo popisuje svet ako ho naozaj prežívajú. Prekážky, ktoré sú pre dospelých neviditeľné ako kaluž polievky, sú pre ne obrovskou výzvou. A práve preto sa môžu s touto postavou ľahko stotožniť a prežiť jej dobrodružstvo naplno, čo je veľmi dôležité hlavne, keď sa s Jankom Hraškom vyberú neskôr aj do sveta a čelia tak zbojníkom či odmietnutiu princeznej.
Odpracovať „dôsledky“ svojho konania sa zdá byť efektívnejšou cestou aj výchovnou metódou
ako akýkoľvek trest.
Rozprávka Janko Hraško a vývinové míľniky u detí.
Najprv zázračné zrodenie, potom doma na peci, nebezpečná cesta za otcom, výzvy a skúšky, práca na poli, dobrodružstvo s kupcom, návrat k rodičom.
Naša rozprávka Janko Hraško hovorí o období ranného detstva, kedy dieťa presúva svoju pozornosť od matky na otca, povzbudzuje dieťa aby malo dôveru vo svoje telo a svoje schopnosti. Že si dokáže poradiť (získa dukáty od kupca) a bude raz schopné zabezpečiť svoje potreby nezávisle na rodičoch (čo je pre neho reálne neuskutočniteľná vízia). Tiež zoznamuje dieťa s tým, že tento proces sa deje postupne a pomaly, kedy človek k už získaným hodnotám postupne pridáva ďalšie a ďalšie, pekne krok za krokom.
❤️ Každé dieťa rado uverí vo svoju výnimočnosť a jedinečnosť. Je to účinný spôsob akým dokáže ochrániť samo seba pred nástrahami vonkajšieho života. Vďaka tomu, že Janko Hraško sa rodí týmto zázračným a výnimočným spôsobom sa s ním aj malé dieťa ľahko stotožní.
Prechod z priestoru bezpodmienečného prijatia do sveta plného pravidiel a rôznych skúšok je skutočne náročnou cestou. Janko Hraško potrebuje použiť všetok svoj dôvtip, aby sa nevzdal a túto cestu úspešne dokončil. Rovnako ako to mnoho detí tohto veku denne zažíva, keď sa majú obliecť, ísť von alebo na návštevu, či k zubárovi. Svet je plný výziev, aj mlák na ceste, ktoré je treba prekonať.
Zároveň rozprávka povzbudzuje dieťa, že tieto stretnutia s realitou, pravidlami, hodnotami neznamenajú stratu rodičovskej náklonnosti a lásky. Nech Janko Hraško akokoľvek klamal alebo neposlúchal otca, ten ho za nič na svete nepredá kupcovi (bohatému pánovi). To je presne ten zážitok, ktoré malé deti potrebujú v hojnom množstve zažívať aj v skutočnom živote. Že sa nemusia báť, že stratia lásku rodičov. Že ich rodičia ich budú mať radi nech sa deje čokoľvek (alebo bez ohľadu na to čo urobia ony).
To že sa Janko Hraško vráti s dukátmi naspäť domov, reálne znamená minimálne dve veci. Nenechá so sebou manipulovať, nechce sa stať hračkou paničky na zámku (manželky boháča). Po druhé. Ešte sa potrebuje vrátiť do bezpečia najbližšej rodiny. Aj keď možno vaše dieťa sníva ako pôjde na výlet, k babke na „prespávačku“ alebo na tábor. Reálne potrebuje mať istotu domova, že sa má kam vrátiť.
❤️ Čím väčšia istota v domov a náklonnosť rodičov, tým väčšia odvaha skúmať svet.